Yoga

Yogaschema och priser hösten 2020 här

GlobalYoga Yang

En yogaform där olika yogatraditioner möts från hela värleden. Grundaren, Johanna Hector, önskade en yogastil som är till för alla och med inspiration från sina resor runt om i världen skapade hon Globalyoga. Mentala intentioner som vävs samman med fysiska utmaningar. 

GlobalYoga Yin

En yogaform där vi fokuserar på kroppens bindväv, ligament och leder. Genom postioner sittandes och liggandes som hålls i alltfrån 3-8 eller mer minuter stärker vi kroppen och får den att slappna av. Man kan kalla det en materialsport eftersom vi använder filtar, yogablock, bolster mm för att kunna slappna av så mycket som möjligt och fokusera på den delen vi jobbar med i varje position.

Om du är stressad och har svårt att varva ner, är mycket spänd och stel, har problem med cirkulation eller är emotionellt upprymd är Yinyoga något för dig. Genom Yinyogan får du ett bra komplement till mer aktiv och flödande yoga eller annan fysisk träning. 

Yoga Nidra

Den “yogiska” sömnen. Ett tillstånd där du läker, återhämtar och kommer närmare dig själv. Du blir guidad genom din kropp under du tiden du sitter eller ligger på ett bekvämt sätt. Du behöver inte göra något eller prestera något utan du får det du behöver. Ett verktyg för dig som behöver vila och släppa, slappna av.

GlobalYoga Mama – gravidyoga

Kursen för dig som vill stärka kroppen under graviditeten!

För dig i andra eller tredje trimestern. Ett av de bästa sätten att stärka kroppen under graviditet och förbereda inför förlossningen är att yoga. Yogans positioner och andningstekniker kan dessutom bidra till att minska besvär såsom svullnad illamående och oroskänslor.

Nu finns en särskilt utformad kurs för dig som är gravid och nyfiken. Upplägget passar både nya och vana yogautövare. Vid sista tillfället bjuds även din partner med och tillsammans går vi igenom hur andningen och samspelet mellan er kan fungera under förlossningen.

Gravidyoga kan hjälpa dig att:

  • Få mer energi
  • Hantera oro, rädsla, ångest inför förlossning
  • Minska och underlätta vanliga gravidåkommor
  • Förbereda dig inför förlossning och hantera förlossningen på bästa sätt
  • Slappna av
  • Behålla rörlighet i kroppen
  • Sova bättre
  • Öka ditt välmående under graviditeten
  • Öka din kroppsmedvetenhet
  • Stärka bandet mellan dig och barnet i din mage
  • Snabbare återhämta dig efter din förlossning

Mamma-baby yoga/Postnatal yoga

Jag erbjuder yoga för dig med barn från 2-7 månader.

Yoga är ett fantastiskt verktyg för dig som är nybliven mamma och hjälper dig att finna ett lugn i ett kanske nytt kaos. Yogan kan hjälpa dig att acceptera och bli vän med din nya roll som mamma, stärka din tro på dig själv och därmed hjälpa dig bli mer lyhörd för din intuition som du behöver som nybliven mamma.

Yoga och andningen hjälper kroppen att bli stark och smidig igen på ett mycket skonsamt sätt. Den hjälper dig att läka både fysiskt men även psykiskt om det varit en utmanande tid under graviditet, förlossning och tiden efter. Andningsövningar hjälper dig att finna ro, hitta mer balans och energi samt hjälper även till på att få en orolig baby lugn!

Viktigt att komma ihåg är att våra kroppar är ständigt under förändring. Du behöver alltså inte tänka att din kropp ska se exakt ut efter graviditeten som innan. Sträva istället mot hälsa, vitalitet och stryka. Rekommendationen är att börja med fysiskt aktivitet som yoga ca 4-6 v efter vaginal förlossning och ca 8 v efter ett kejsarsnitt.

Viktigast under första tiden är att läka. Leder, ligament är fortfarande mjuka och uppluckrade ca 3-5 mån efter förlossning. Det är viktigt att först stärka upp bäckenbottenmuskulaturen så den kan hålla upp bl.a. bukmuskulaturen när du sedan börjar arbeta med resten av kroppen. Magmusklerna delar sig under en graviditet och det tar ca 4-8 v för dessa att läka ihop. Delningen ska vara som mest 3 fingrar bred för att man ska få börja med magövningar.

Yogan hjälper mamma och barn att få en fin kemi och en mysigt stund.

Sittande yoga

I takt med att vi blir äldre är det viktigt att upprätthålla vår rörlighet, styrka och balans för att undvika fall och skador. Dessa tre delar är alla något vi jobbar med i yogan. En förbättrad balans hjälper dig bara inte att undvika fall som leder till skador, skelettet skyddas även bättre genom att det stärks upp samtidigt som den muskulära styrkan ökar. Med hjälp av en regelbunden yogapraktik kan du lindra, såväl som förebygga skador och åldersrelaterade sjukdomar. Men yogan är så mycket mer än bara det fysiska, det handlar mycket om att skapa harmoni och balans mentalt genom att hitta fokus och bli tryggare i sig själv.

Yoga för män

I detta forum är det bara män som yogar. Av olika anledningar är det inte alla män som vill, vågar osv komma till en yogaklass. Oavsett så finns stelhet, minskad rörlighet och ett behov av att varva ner även hos den manliga delen av befolkningen. Så välkommen till en klass där vi med många hjälpmedel i form av kuddar, filtar mm kommer åt att sträcka ut och skapa rörlighet och smidighet i dina muskler och leder.

Yoga är för ALLA

Fördelar med yoga

  • Balansen förbättras och förebygger fallolyckor
  • Kroppens muskler och leder stärks, vilket förebygger skador
  • Cirkulationen i kroppen ökar
  • Kroppens rörlighet bli större när vi mjukar upp och sträcker ut musklerna
  • Bidrar till förbättrad sömn
  • Skapar lugn och ro i kropp och sinne
  • Kan minska oro
  • Ger ett ökat fokus

Dela:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dela

Share on facebook
Share on pinterest
Share on linkedin

Event & kurser

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Inget Spam, bara nyttiga notiser och uppdateringar.