Yoga i Uddevalla

Schema och priser hösten 2020 här

GlobalYoga Yang

En form där olika yogatraditioner möts från hela världen. Grundaren, Johanna Hector, önskade en stil som är till för alla och med inspiration från sina resor runt om i världen skapade hon Globalyoga. Mentala intentioner som vävs samman med fysiska utmaningar. 

GlobalYoga Yin

En form där vi fokuserar på kroppens bindväv, ligament och leder. Genom positioner sittandes och liggandes som hålls i allt från 3-8 eller mer minuter stärker vi kroppen och får den att slappna av. Man kan kalla det en materialsport eftersom vi använder oss av filtar, yogablock, bolster mm för att kunna slappna av så mycket som möjligt samt fokusera på den delen vi jobbar med i varje position.

Ifall du är stressad och har svårigheter att varva ner, är mycket spänd och stel, har problem med cirkulation eller är emotionellt upprymd är Yinyoga något för dig. Du får ett bra komplement till mer aktiv och flödande yoga eller annan fysisk träning. 

Yoga Nidra

Även kallad den “yogiska” sömnen. Det är ett tillstånd där du läker, återhämtar samt kommer närmare dig själv. Du blir guidad genom din kropp under du tiden du sitter alternativt ligger på ett bekvämt sätt. Du behöver inte göra eller prestera något utan du kommer få det du behöver. Ett verktyg för dig som behöver vila och släppa samt slappna av.

Sittande yoga

I samband med att man blir allt äldre är det viktigt att upprätthålla rörligheten, styrkan och balansen för att i sin tur undvika eventuella fall och skador. De tre delarna är alla något vi jobbar mycket med i yogan. En förbättrad balans hjälper dig att undvika fall som leder till skador samtidigt som skelettet skyddas bättre då det stärks upp samtidigt som den muskulära styrkan ökar. Genom en regelbunden praktik kan du lindra, såväl som förebygga skador och åldersrelaterade sjukdomar. Men yogan är så mycket mer än bara det fysiska man ofta pratar om, det handlar även mycket om att skapa harmoni och balans mentalt genom att hitta fokus och bli tryggare i sig själv.

Yoga för män

I detta forum är det bara män som yogar. Av olika anledningar är det inte alla män som vill, vågar osv komma till en klass. Oavsett så finns stelhet, minskad rörlighet och ett behov av att varva ner även hos den manliga delen av befolkningen. Så välkommen till en klass där vi med många hjälpmedel i form av kuddar, filtar mm kommer åt att sträcka ut och skapa rörlighet och smidighet i dina muskler och leder.

GlobalYoga Mama – gravidyoga

För närvarande har jag inga klasser/kurser men maila gärna intresse.

Kursen för dig som vill stärka kroppen under graviditeten!

För dig i andra eller tredje trimestern av graviditeten. Detta är ett av de bästa sätten att kunna stärka din kropp under graviditet och även förbereda kroppen inför förlossningen. Yogans positioner och andningstekniker kan dessutom bidra till minskade besvär, exempelvis svullnad illamående och oroskänslor.

Hos mig i Uddevalla finns nu en särskilt utformad kurs för dig som är gravid och nyfiken. Upplägget passar både nya och även vana utövare. Vid sista tillfället bjuds även din partner med och tillsammans går vi igenom hur andningen och samspelet mellan er kan fungera under den framtida förlossningen.

Gravidyoga kan hjälpa dig att:

  • Få mer energi
  • Hantera oro, rädsla, ångest inför förlossning
  • Minska och underlätta vanliga gravidåkommor
  • Förbereda dig inför förlossning och hantera förlossningen på bästa sätt
  • Slappna av
  • Behålla rörlighet i kroppen
  • Sova bättre
  • Öka ditt välmående under graviditeten
  • Öka din kroppsmedvetenhet
  • Stärka bandet mellan dig och barnet i din mage
  • Snabbare återhämta dig efter din förlossning

Mamma-baby yoga/Postnatal yoga

Jag erbjuder yoga för dig med barn från 2-7 månader. För närvarande har jag inga klasser eller kurser, men maila gärna vid intresse.

Yoga är ett fantastiskt verktyg för dig som är nybliven mamma, det kan hjälpa dig att finna ett lugn i ett eventuellt nytt kaos. Detta kan hjälpa dig att acceptera och bli vän med din nya roll som mamma, stärka din tro på dig själv och därmed hjälpa dig bli mer lyhörd för din intuition som du behöver som nybliven mamma.

Yoga kombinerat med andningen hjälper kroppen att bli stark och smidig igen på ett mycket skonsamt sätt. Den hjälper dig att läka både fysiskt men även psykiskt om du har haft en utmanande tid under din graviditet, förlossning och tiden efter. Andningsövningar hjälper dig att finna ro, hitta mer balans och energi samt hjälper även till på att få en orolig baby lugn!

Det är viktigt att komma ihåg att våra kroppar ständigt förändras. Du behöver alltså inte tänka att din kropp ska se exakt ut efter graviditeten som den gjorde innan du blev gravid. Sträva istället mot hälsa, vitalitet och styrka. Rekommendationen är att börja med fysiskt aktivitet ca 4-6 v efter vaginal förlossning och ca 8 v efter ett kejsarsnitt.

Det är viktigt att under första tiden läka. Leder och ligament är fortfarande mjuka och uppluckrade ca 3-5 mån efter förlossning. Därför är det viktigt att först stärka upp bäckenbottenmuskulaturen så den kan hålla upp bl.a. bukmuskulaturen när du senare börjar arbeta med resten av kroppen. Dina magmuskler delar sig under graviditeten, det tar ca 4-8 v för dessa att läka ihop. Delningen ska vara som mest 3 fingrar bred för att man ska få börja med magövningar.

Yogan hjälper mamma och barn att få en fin kemi och en mysigt stund.

Yoga är för ALLA

Fördelar med yoga

  • Balansen förbättras och förebygger fallolyckor
  • Kroppens muskler och leder stärks, vilket förebygger skador
  • Cirkulationen i kroppen ökar
  • Kroppens rörlighet bli större när vi mjukar upp och sträcker ut musklerna
  • Bidrar till förbättrad sömn
  • Skapar lugn och ro i kropp och sinne
  • Kan minska oro
  • Ger ett ökat fokus

Med belägenhet i Uddevalla välkomnar jag alla i närheten.

Dela:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dela

Share on facebook
Share on pinterest
Share on linkedin

Event & kurser

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Inget Spam, bara nyttiga notiser och uppdateringar.